Pieter Cox

Poort van Lommel - 5 september 2010
Herfstuitstap Ardennen - 31 oktober 2010

Snoeien van fruitbomen - 24 januari 2010

Op zaterdag was er in den Tip te Kerkhoven een les in het snoeien van fruitbomen. Een samenwerking van Natuurpunt Noord-Limburg en Velt. Leo Hermans van Natuurpunt was de deskundige lesgever voor een 50tal enthousiastelingen.

SnoeienTip

SnoeienTip2

Winteruitstap naar Zeeland - 14 februari 2010

De traditionele winterreis naar Zeeland startte om 6u00 wanneer de eerste mensen op de bus stapten. Het was nog donker, maar aan de stemming te horen was iedereen fit en wakker. Om 6u50 werden de laatsten opgepikt en kon de trip naar Zeeland beginnen. Al snel reden we op de autosnelweg en werd het lichter. Regelmatig zagen we Buizerd (Buteo buteo) of Torenvalk (Falco tinnunculus) langs de weg zitten. De belangstelling werd groter toen we onderweg steeds meer water passeerden met wakken waarop eenden zaten en zelfs een keer een Nonnetje (Mergellus albellus)!
Onze eerste stopplaats was Oesterdam. De zware bewolking gaf niet zo’n geweldig licht, maar toch zocht iedereen met zijn verrekijker naar leuke waarnemingen. En die waren er natuurlijk, want na 5 Middelste Zaagbekken (Mergus serrator), groepjes Scholekster (Haematopus ostralegus), Wulp (Numenius arquata), Bonte Strandloper (Calidris alpina) en Steenloper (Arenaria interpres) te hebben gevonden, ontdekten we maar liefst 4 Sneeuwgorzen (Plectrophenax nivalis) en 4 Strandleeuweriken (Eremophila alpestris). Eén van de sneeuwgorzen was een IJslandse Sneeuwgors, hetgeen we konden ontdekken aan de kleurringen die hij droeg. Ook 2 Grote zilverreigers (Casmerodius albus), die overkwamen vliegen, zie je niet zo vaak in Zeeland.
Ondertussen was het tijd om naar de volgende locatie te rijden. Onderweg kwamen we regelmatig Kleine Zilverreigers (Egretta garzetta) tegen die aan de slootkant iets te eten zochten. Aangekomen aan de Ouwerkerkse Inlagen verwelkomde de Vlaamse, oeps sorry, de Nederlandse Gaai (Garrulus glandarius) ons met zijn roep. Onze groep vogelaars scande de plassen goed af en vonden o.a. 4 Kleine Zwanen (Cygnus bewickii), een grote groep Smienten (Mareca penelope), verschillende Brilduikers (Bucephala clangula) en 5 vrouwelijke Nonnetjes. Wanneer iedereen weer plaats genomen had in de bus , vertrokken we richting horecazaak ‘De Herenkeet’.
Het was nog iets te vroeg om te eten, dus besloten we om met de bus eerst nog een ritje te maken door ‘Plan Tureluur’. Iedereen kon vanuit de bus de Blauwe Kiekendief (Circus cyaneus), die over een akker vloog, mooi observeren. En wat is er mooier dan met de bus langs velden te rijden waar honderden ganzen opvliegen, overvliegen en weer neerzitten?! Misschien een lekkere warme tas soep of een straf borreltje in ‘De Herenkeet’.
Na deze opwarming wandelden we met onze telescoop, verrekijker en/of camera in het gebied ‘Plan Tureluur’. Enkele Rotganzen (Branta bernicla) bleven mooi zitten langs het water, waarvan we mooie foto’s maakten. In dit verslag wordt alles wel mooi verteld, maar toch speelde het vele ijs ons parten. Andere jaren werden in dit gebied veel meer vogels en vogelsoorten waargenomen. De eerste Zeehond (Halichoerus grypus) van de dag werd hier ook gezien. Hij zat niet al te dichtbij, dus toch wel mooi gevonden! Vervolgens wandelden we van de zee af richting bus. Vooraleer we de bus bereikten, zagen we nog enkele leuke soorten zoals 2 IJsvogels (Alcedo atthis) en een Sperwer (Accipiter nisus), die zich steeds een beetje verder van ons verwijderde. Wat ook prachtig was om zien, waren honderden Smienten, die bij het opvliegen een zwarte wolk vormden.
Daarna vertrokken we naar ‘The place to be’, toch vooral in de winter, nl. Brouwersdam. Ver op zee ontdekten we een 8-tal Roodkeelduikers (Gavia stellata), twee Kuifduikers (Podiceps auritus), enkele Brilduikers, Middelste Zaagbekken, Zwarte-, en Grote Zee-eend (Melanitta nigra en fusca). Ook de gewone soorten die wat minder schuw waren, zaten er. Ze werden daarom ook volop gefotografeerd door iemand die plat op zijn buik lag en er daardoor een natte broek aan overhield, maar wie dat was vertel ik liever niet... Tot onze verbazing zagen we ook een groep van maar liefst 69 Kanoet Strandlopers (Calidris canutus) op de dijk met daartussen enkele Paarse Strandlopers (Calidris maritima). Een Rosse Grutto (Limosa lapponica) werd hier ook waargenomen. De jaarlijkse Grijze zeehonden met hun lieflijke snoet waren ook aanwezig en kregen volop aandacht.
Vervolgens zijn we naar de ‘Plompe Toren’ vertrokken. De toren is door ‘Natuurmonumenten’ toegankelijk gemaakt, zodat we van bovenaf een prachtig uitzicht hadden. Van op de toren hoorden we Groenpootruiter (Tringa nebularia) roepen, wat ik persoonlijk toch wel een leuke waarneming vond. Iedereen was ondertussen uitgewaaid en zo konden we naar de volgende halte vertrekken, de Oosterscheldekering bij Neeltje Jans. Wanneer we aankwamen vloog er een Blauwe kiekendief op, maar daarna vonden we hem niet meer terug. Dus maar naar andere soorten beginnen zoeken. Op wat rotsen in het midden van het water zat een Slechtvalk (Falco peregrinus). Bert Geuens dacht Eidereenden (Somateria mollissima) te hebben gevonden en ja, een eind van ons af zaten maar liefst 8 Eidereenden (6 mannetjes + 2 vrouwtjes). Een Grote Mantelmeeuw (Larus marinus) was ook nog een leuke waarneming. We hadden al veel leuke soorten vandaag, misschien dat we bij onze laatste stopplaats nog wat aan de streeplijst (die Paul Verheyen voor iedereen had afgedrukt) konden toevoegen.
Onderweg naar het Veerse Meer was het eventjes gedaan met vogels kijken, want een groot aantal Hazen (Lepus europaeus) hadden onze aandacht. We telden er op korte tijd maar liefst 20! Aangekomen aan het Restaurant Paviljoen ‘De Meerkoet’ konden we kiezen uit iets gaan drinken of in het laatste licht nog wat vogels te spotten. Een gedeelte van de groep koos natuurlijk voor het laatste, vogels spotten. Dichtbij het restaurant was een grote groep Kramsvogels (Turdus pilaris) aanwezig. Op het water kwamen vele Wilde Eenden (Anas platyrhynchos) en Kokmeeuwen (Larus ridibundus) slapen. Ook kwamen een 200-tal Goudplevieren (Pluvialis apricariahun slaapplaats opzoeken. Nu we het toch over slapen hebben... Met een bus vol tevreden mensen trokken we richting België.
Deze prachtige dag, met wat minder goed weer, bracht exact 87 vogelsoorten op. Dit is onder deze omstandigheden toch een goed resultaat.

Verslag en foto's Pieter Cox

StrandleeuwerikPieterCox
Strandleeuwerik (Oesterdam)

KanoetPieterCox
Tot onze verbazing zater er op Brouwersdam maar liefst 69 kanoeten,
af en toe zat er ook een Paarse strandloper tussen.

SteenloperPieterCox
Voor de Steenlopers ben ik wel op mijn buik moeten gaan liggen! (Brouwersdam)

Grijze zeehondPieterCox
De Grijze zeehonden waren ook weer van de partij (nl. 3), Brouwersdam

ScholeksterPieterCox
Scholeksters die verjaagd werden op Brouwersdam...

RotgansPieterCox
Rotgans bij Zeedijk t.h.v. Flaauwers-Wevers Inlagen

PieterCox
Enkele natuurpunters voor de bus. Foto genomen van bovenop de Plompe toren.

TureluurPieterCox
Tureluur bij onze laatste halte, namelijk bij het paviljoen 'De Meerkoet' bij het Veerse Meer.

Uitstap Militair Domein - 5 april 2010

Waaltjesbos3

Waaltjesbos4

Barbecue - 4 september 2010

Zoals naar gewoonte zorgde het feestteam voor een heerlijke en gezellige barbecue!

BBQ1BBQ2

BBQ3BBQ4

BBQ5BBQ6

BBQ7BBQ8

BBQ9BBQ10

BBQ11BBQ12

BBQ13BBQ14

Poort van Lommel - 5 september 2010

Afgelopen zondagmorgen 5 september werden een honderdtal mensen doorheen de Vloeiweiden gegidst tot bij de Weteringhoeve om daar te ontbijten.

Poort1Poort2

Poort3Poort4

Poort5Poort6

Herfstuitstap Ardennen - 31 oktober 2010

Om stipt 7u00 vertrok de bus voor de elfde keer richting Ardennen. Dit jaar was de omgeving Aywaille-Remouchamps aan de beurt. Met volop regen bij het vertrek was het bang afwachten wat de weergoden ons zouden brengen. Gelukkig had Olav Thijs mooi en zonnig weer voor ons besteld in de Ardennen. Onze regenkledij konden we in de bus laten toen we rond 9u30 in Vieuxville aankwamen de vertrekplaats van de eerste wandeling. Al snel zagen we de eerste Buizerden en Geelgorzen, maar de schoonheid van de omgeving trok onze aandacht. Herfstkleuren zorgde voor een prachtige kleurenplaat.
Met deze temperatuur was het zeer aangenaam om wandelen. Een aantal personen proefde van de bittere sleedoornbessen, anderen zochten ijverig naar planten en vogels. Soorten zoals kleine pimpernel, bosrank, geel nagelkruid en zwarte toorts trokken al snel de aandacht. Maretak groeide hier massaal. Deze plant komt voor bij kalkrijke bodems en leeft in symbiose op een boom. Bij de vogels kregen we een gedeelte van de Veldleeuwerikentrek te zien. Op de vele akkers waren tal van gemengde groepjes vogels aanwezig. Deze bestonden o.a. uit Vinken, Kepen, Geelgorzen en Ringmussen. De Buizerd stond al meerdere malen op ons notitieblaadje, maar ook andere roofvogels werden waargenomen, zoals Torenvalk en Sperwer. In de oudere huizen die wij tegen kwamen tijdens de wandeling komen vele gaten en scheuren voor, hierin kunnen verschillende planten kiemen, we troffen er o.a. muurleeuwenbek, muurvaren en steenbreekvaren aan. Sommige vogels, zoals de Huismus, gebruiken deze gaten dan weer als schuilplaats.
Na deze flinke wandeling stapten we op de bus om naar Comblain-au-Pont te rijden waar we onze lunch konden gebruiken. Door het prachtige weer verkoos iedereen zijn boterhammen op het terras te eten maar wel overgoten met een heerlijke trappist of warme tas koffie. Nadat iedereen zijn buik weer vol had besloten we om nog snel eventjes te kijken of er iets in, op of rond de Ourthe te beleven was. Dit leverde een Grote Gele Kwikstaart en een IJsvogel op. Ook werden er vissen waargenomen nl. Elritsen en een Forel.
De namiddagwandeling startte in Oneux, ten oosten van Comblain-au-Pont. De eerste paddenstoel die werd waargenomen was de gekraagde aardster. Verderop werden we verwelkomd door een groepje parelhoenders. Olav leidde ons door een prachtige stukjes bos waar we eikvaren en tongvaren talrijk aantroffen. Tijdens de laatste kilometers werden nog enkele nieuwe vogelsoorten ontdekt zoals Appel- en Goudvink ook een putter die roepend overvloog. Een ratelende bramensprinkhaan liet zich ook nog even horen.
Deze twee prachtige wandelingen in totaal 18,3 km lang toonden ons 46 vogelsoorten. Vreemd genoeg konden we geen Rode Wouw ontdekken, deze stond wel op ons verlanglijstje!! Met zware benen, maar nog nagenietend van de prachtige landschappen, besloten we de dag te eindigen in een cafeetje in Aywaille. Dit vond iedereen onmiddellijk oké!